Матеріали сайту Головного управління освіти і науки ЧОДА http://guon.at.ua/
18 серпня 2016 року відбулася всеукраїнська педагогічна конференція «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік».
Конференцію проведено під головуванням Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Степана Кубіва, за участі Віце-прем’єр-міністра України з гуманітарних питань В’ячеслава Кириленка.
У Черкаській обласній аудиторії були присутні перший заступник голови облдержадміністрації Віталій Коваль, керівники структурних підрозділів облдержадміністрації: департаментів фінансів, регіонального розвитку, соціального захисту, управлінь житлово-комунального господарства, транспорту, дорожнього господарства та оборонно-промислового комплексу, охорони здоров’я.
Освітню галузь Черкащини представили начальник управління освіти і науки облдержадміністрації Валерій Данилевський, заступник начальника Оксана Сімушіна, ректор обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Наталія Чепурна, проректор ЧОІПОПП з моніторингу якості освіти Наталія Лісова, представники профспілкових організацій, керівники відділів освіти, обласних позашкільних, дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів Черкащини. Відеоконференцзв’язок здійснювався онлайн через обласні студії Укртелекому.
Вітаючи присутніх, Степан Іванович подякував освітянам за постійну участь та співпрацю єдиною командою у справі розбудови української школи, що є пріоритетом освіченої країни, освіченої нації. Зазначив, що робота стосовно нововведень та реформування галузі здійснюється продумано й медійно відкрито.
Степан Іванович у своєму виступі окреслив основні засади інноваційного проекту реформування загальної середньої освіти «Нова школа», який чітко змодельований в часі, де покроково можна спостерігати які саме зміни мають відбутися в українській освіті. Метою реалізації проекту назвав формування громадянина, який матиме свою позицію, національну гордість за те, що український народ зміг зробити свою країну незалежною.
Кубів С.І. принагідно озвучив основні напрямки роботи конференції, а саме: підготовка до нового навчального року, забезпечення дітей дошкільною освітою. Щодо останнього наголосив на потребі у сприянні розвитку приватної дошкільної освіти. Відзначив Черкащину серед лідерів за статистикою забезпечення освітою дошкільнят. Також зупинився на темі розвитку школи у сільській місцевості, формуванні опорних шкіл і відповідному забезпеченні цього процесу – закупівлі шкільних автобусів з паралельним ремонтом доріг. Озвучив ситуацію із забезпеченням підручниками. Окремо відзначив необхідність підготовки кваліфікованих робітничих кадрів у профтехзакладах за ключовими напрямами, створення навчальних центрів на базі ПТНЗ.
Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич сформулювала ідеологію нової української школи. Так, за словами Міністра, нова школа – це орієнтація на нові досягнення. «Якщо нам потрібна не косметична реформа, не тюнинг системи освіти, тоді маємо орієнтуватися а новий її зміст і нові результати. Новатор, громадянин-патріот, творча особистість – ось нове обличчя українського випускника», - наголосила Лілія Михайлівна.
Міністр відзначила публічність та прозорість підходу до розробки та обговорення проекту нової української школи. Саме тому учасниками процесу є фокус-групи із залученням представників різних цільових аудиторій – учнів, вчителів, батьків, директорів шкіл, представників районних управлінь освіти, громадських організацій.
«Ми починаємо реформу, яка на десятиріччя визначить освітній ландшафт України. Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності», - саме такими словами, про що йдеться у брошурі «Нова школа. Простір новітніх можливостей», можна охарактеризувати лейтмотив освітніх новацій.
У своєму виступі Лілія Михайлівна озвучила ключові компоненти, з яких має складатися новітня школа:
- Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві;
- Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно;
- Наскрізний процес виховання, який формує цінності;
- Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію;
- Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками;
- Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм;
- Нова структура школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя;
- Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.
Своєрідною формулою нової школи є наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти, що має стати інструментом забезпечення успіху Нової школи. Запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одноразових проектів у системний процес, що охоплює всі види діяльності.
Серед пріоритетних компетентностей нової української школи: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; спілкування іноземними мовами; математична грамотність; компетентності в природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння навчатися упродовж життя; соціальні і громадські компетентності; підприємливість; загальнокультурна грамотність; екологічна грамотність і здорове життя.
Здійснюючи аналіз, зокрема, позашкільної освіти, Міністр зазначила, що Черкащина посідає друге місце за показниками охоплення дітей позашкіллям. Черкащина має 95, 7 % від загальної кількості дітей шкільного віку в регіоні. Перше місце зайняла Сумська область з показником 97, 5 %, третє -Полтавська область 86, 3%. Потім у рейтинговому списку йде Кіровоградська область, м. Київ, Хмельницька область та інші регіони України. Загалом в Україні охоплення дітей позашкільною освітою становить 41, 5 %.
Заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей зупинився на питанні оновлення програм навчання початкових класів. Як зазначає заступник міністра, ці зміни викликані тим, що потрібно перейти від знаннєвого до компетентністного підходу в навчанні. Потрібно надати більшу свободу вчителю, щоб найкращі педагоги мали можливість зробити школу цікавою, сучасною, не авторитарною.
Серед завдань нововведень визначив перегляд у стислі терміни програми початкової школи, залучення максимальної кількості активних вчителів-практиків, врахування пропозицій експертів та громадськості, побудова довіри між освітянами та Міністерством.
Так, за результатами роботи він доповів що видалено з програм зайву інформацію, усунено дублювання, проведено відбір найбільш важливих тем та їхній логічний виклад. Відтак запроваджено компетентністний підхід у навчання, внесено зміни до 13 програм 1-4 класів. Як зазначає Павло Кузьмович, особлива увага при розробці програм приділялася створенню умов для вивчення і засвоєння ядра знань з математики, української та іноземної мови.
В’ячеслав Кириленко, Віце-прем’єр-міністр України з гуманітарних питань наголосив на важливості питання національної ідентичності українців, що є пріоритетом, популяризації та розвитку державної мови. «Практично всі драматичні події відбуваються тому, що в нас існує проблема національної ідентичності», - зазначив В’ячеслав Анатолійович.
Учасники педагогічної конференції з областей мали можливість поставити питання головним освітянам України, поділитися поточними потребами і проблемами. Так, серед основних, прозвучали питання децентралізації та створення опорних шкіл, освітянської субвенції та можливості її міжбюджетного трансферу, закупівлі підручників.
На завершення конференції Степан Кубів подякував освітянам за співпрацю, пообіцяв підтримку з ключових питань.
«На наступний тиждень святкуватимемо День Незалежності. Якби не освітяни, не студенти, не той гуманізм, що передається з покоління в покоління, не було б нашої держави. Незалежність України – це шлях нескореної нації!», - резюмував Степан Іванович.
|